Wednesday, June 1, 2011

عيب الناس تقول ايه

عيب انى البنت تخرج كل يوم
عيب ترجعى متأخر لاى سبب من الاسباب الناس حتقول ايه
عيب بنت تكلم ولد فى الشارع الناس تقول ايه
عيب تقولى صاحبى وقولى زميللى
عيب عيب عيب الناس تقول ايه
اكثر شىء بجد بيخلينى متنرفزة فكرة الوش عند المصريين انا بسميه وش مش اخلاق ولا معايير انهى معايير دى الى تطلبمنك انك تبقى ممثل اخر حاجة مع انك ممكن تكون بتعمل بلاوى سوده و محدش دارى بحاجة بس اهم حاجة لابس الوش ولالا ده المهم بجد فى مجتمعنا
من كام يوم كده  كونت بنتاقش مع والدتى فى الموضوع ده وانى المعايير و الاخلاق عندنا هى الى قدامك يعرفش يمثل الدور ازاى عشان يبان فظيع و مافيش منه اتنين
هى طبعا كانت مصدقة على كلمة انا بقولها بس برده كلمة الناس الناس الناس مش بتفارق كلمها و قعدت تحكيلى عن موقف كده حصل قدامها عن بنت جارتنا الصغيرة (فى تلاتة اعدادى) قبلتها عند البيت ونادتها تسلم عليها و هى بتجرى عشان تلحق اصحابها بالصدفة كان واحد صاحب محل عند البيت واقف وشايف المنظر قال لماما
هى فاضيلك دى كل يوم على كده
مع العلم انه ولا يعرف البنت ولا يعرف والدتى وكل علاقته بالدنيا انه قاعد على باب المحل بيراقب الى رايح والى جى
ماما ردت عليه وقالته دى طفلة و رايحة تتفسح
( انا لومنها كونت ضربته معرفش ازاى بس والله كونت ضربته
ايه القرف المقزز ده
الموقف يمكن يكون عادى وتافه بس فعلا هو مش اكتر من استعارة عن افكار المصريين عن الاخلاق
يعنى مثلا واحد زى صاحبنا ده يمكن ليه عذره
اتفرجوا بقى على شخص اخر انا بالصدفة حكيتله الموقف كان رده كالاتى:
ماهو برده يا بانسيه البنت سمعة يعنى برده لازم نخلى بالنا من منظرنا ومنخرجش كل يوم مش يمكن واحد زى ده يحدد مصيرك لما يجى خطيبك المستقبلى يسأل عليكى ""

يا نهار اسود انا برده كان هاين عليا اصوت فى وش الى بيقول كده واقلع الى فى رجلى واضربه معرفش مسكت نفسى ازاى
ايه شغل العصر الحجرى و مخبرات عالم سمسم ده
على اساس الى انا حتجوزه ده هو مثلا ميعرفنيش و ساب خلق الله وجه يسأل الراجل الى تحت البيت الى اصلا ميعرفنيش
و فجاة حيقرر انى مستهلش ابقى مراته عشان انا بنت مش كويسة والراجل ده بيشوفنى بخرج كل يوم و ميعرفش رايحة فين

برده فكرة البنت المدخنة والى بيتقال عليها مع العلم انى انا مش بدخن ومش مع المدخنين وشايفة انه مش اكتر من مضيعة صحة وفلوس و كمان حرام
لما يشوفوا واحدة بتدخن تلاقى عيونهم بدات ترف و التغميس اشتغل ولا اكنهم عندهم مرض الكلابى اياه يعنى اشمعنا بترحموه عليها و مش بترحموه عليه
التدخين بيضر بصحة الاتنين الراجل و الست مش عليه هو يجوز وهى حرااااام لما يبقى المجتمع يعترف انى التدخين عيب على الطرفين ساعتها يبقى لينا كلام تانى
مرة فى احد المناقشات الى بتقلب بارتفاع فى ضغط الدم دى فى الاخر وانا برده مش بحرم واحد حب يفسر ليه التدخين مش حلو للست قالك انها هى كمراة مش لوحدها هى بتحمل وتخلف وده مش ليها ده عشان العيل مثلا وكمان انا محبش الست الى انا متجوزها تبقى بتدخن واثار التدخين تبقى فى رايحتها و على سناسنها و كمان مع الوقت صوتها
على اساس انه مثلا مش شايف الراجلة الى بتدخن شكلها بيبقى عامل ازاى
في راى اخر :
لوعايزة تدخن براحتها بس فى البيت او فى حته مدارية فى الحمام مثلا  عشان بس الناس و شكلها قدامهم
(البس الوش )

"واحد صاحبى "
عيب اسمه زميلك
ايوه يعنى ايه الفرق
صاحبى دى توحى بشىء اخر الناس مش حتفهمها صح
ابو ام الناس يعنى لازم انا يبقى ليا كتالوج اديه للناس عشان تفهم كلامى
هواسمه صاحبى عشان هو صاحبى فعلا و مافيش فرق بينه و بين صاحبتى عشان احنا مش حيوانات انا بنى ادم بغض النظر عن نوعى كان بنت او ولد
 ده حوار دار ما بينى وبين احدى الشخصيات

فى الكلية :
انا اتخطبت يا بنات
مبروووووك بجد فرحنالك اوى
يالا بقى خدوا نمرتى الجديدة
انتى غيرتى نمرتك ليه يا بنتى ؟
مش عايزة حد من الناس الاقدام بقى يتصلوا بيا ما خلاص
خلاص ايه ؟
خلاص بقى اصل عادل بيغير عليا وقالى متكلميش اى حد الولاد زميلك وانا كمان مسحتهم من على الفيس بوك

حوار اخر
ربنا يشفى بجد يعنى مثلا المفروض انها كانت تعرف كل دول علشان غرض معين ولما جه بقوا ملهموش لازمة
وايه نوع العلاقة المشينة او الغير لائقة بتعبير احسن عشان تقطع التعامل معاهم لما تتخطب ؟؟!
وفكرة البنت المحجبة والبنت الغير محجبة و افضليتها عند ناس كتير اصلا من كميات البنات الى اعرفها الى لابسين الطرحة كتير بس المحجبين بجد قليلون جدا
فى بنت مش لابسة الطرحة بس هى محجبة باخلاقها و افكرها

وغيرها كتير كتير من المواقف الى تشل كل يوم بتحصل للواحد يعنى الافضيلة بجد للى يلبس الوش التمام ويعمل الى يريح الى حوليه يعنى انا لازم اقول زميلى مش صاحبى عشان متفهمش غلط مع انه هو صاحبى وبالفعل بتربطنا علاقة صداقة محترمة وقوية مبنية على اسس فكرية و ثقافية ولا على  زمالة فى عمل او فى علم
الاخلاق و المبادىء مش بتتجزء الاخلاق واحد احنا محتاجين نربى ولدنا على انهم يخافوا من ربنا مش من الناس
يعلموا الى عليهم فى وجود الناس او فى غير لان فى الحالتين ربنا موجود
انا محتاجة اقول لاودلاى خافوا ربنا يا ولاد و تعلموا صح و اشتغلوا صح عشان تبقوا علمتوا الى عليكوا ورديتوا ربنا ...اقولهم يقولوا الصدق ..يحبوا الناس ...يعملوا الخير ....يفيدوا الدنيا و ينتجوا ....وغيره وغيره من حاجات ما بقتش موجودة
فكرة الناس حتقول ايه خلقت كمية من الخروج على الاخلاق لان طالما الانسان اتربى على ان القوة العليا هى الناس مش ربنا يبقى حيعمل الى هو عايزة لما ما يبقاش حد شايفه ........................

No comments:

Post a Comment